Każdy kierowca musi zwracać uwagę na prawidłowe ciśnienie w oponach. Dlaczego jest to takie ważne? Bezpieczeństwo zależy od tego, jak bezpieczny jest Twój pojazd na drogach i ulicach. Dotyczy to Ciebie, Twoich pasażerów, innych kierowców, pieszych, rowerzystów i innych użytkowników dróg. Twój samochód musi być w idealnym stanie technicznym. To jest obowiązek każdego z nas. Zwróć uwagę na grubość bieżnika i ciśnienie w oponach podczas sprawdzania ich stanu.
Ciśnienie w oponach zazwyczaj określa się w barach. Rzadziej wyraża się je w kilopaskalach lub funtach na metr kwadratowy. Przelicznik wynosi: 1 bar = 100 KPa = 14,5 PSI.
Jakie powinno być ciśnienie w oponach? Niektórzy uważają, że optymalne ciśnienie w oponach powinno wynosić od 2,2 do 2,4 bara. Jest to wartość bezpieczna. Jest to wersja uproszczona. Do określenia ciśnienia w oponach należy użyć modelu i wagi pojazdu. Producenci samochodów mają wytyczne, które podają konkretne wartości.
Tabliczka znamionowa zawiera wymagane informacje. Jest ona różna w zależności od modelu pojazdu. Znajduje się ona na klapce wlewu paliwa lub przy oponie zapasowej. Na tabliczce znajduje się tabela, za pomocą której można określić zalecane ciśnienie w oponach. Mogą być widoczne różne wartości dla kół tylnych i przednich. Dokładne informacje można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Informacje o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu można znaleźć na oponach. Nie jest to wartość zalecana, lecz graniczna.
Po określeniu zalecanej wartości należy pamiętać o utrzymywaniu prawidłowego ciśnienia w oponach. Dlaczego jest to ważne? Ważne jest, aby utrzymywać właściwe ciśnienie.
Zbyt niskie ciśnienie powietrza może mieć wiele negatywnych konsekwencji. Listę można ciągnąć dalej. Pierwszą z nich jest to, że zbyt niskie ciśnienie może spowodować spłaszczenie opony na skutek kontaktu z podłożem. Zwiększenie powierzchni opony może sprawić, że samochód będzie mniej precyzyjnie reagował na ruchy kierownicą, zwłaszcza podczas jazdy po mokrej lub błotnistej drodze. Aquaplaning to stan, w którym woda, błoto i śnieg nie są w stanie prawidłowo odprowadzić wody z opony. Ta niebezpieczna sytuacja może spowodować całkowitą utratę kontroli nad pojazdem.
Należy również wziąć pod uwagę względy ekonomiczne. Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem może również zwiększyć opór. Może to zwiększyć zużycie paliwa, a w konsekwencji koszt podróży. Zbyt duże ciśnienie może powodować nierównomierne zużycie tarcia i nadmierne nagrzewanie się opon.
Nieodpowiednie ciśnienie w oponach może powodować słabą trakcję, pogorszenie prowadzenia, większą awaryjność opon i wyższe koszty eksploatacji pojazdu. Warto o tym wiedzieć.
Na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w samochodzie wpływa również zbyt wysokie ciśnienie. Zmniejsza ono powierzchnię styku powierzchni opony z nawierzchnią drogi, co może prowadzić do zmniejszenia przyczepności pojazdu, zwłaszcza podczas jazdy z większą prędkością. Choć mniejsza powierzchnia styku oznacza mniejsze opory toczenia i mniejsze zużycie paliwa, oszczędności nie są warte ryzyka.
Zbyt sztywne opony zmniejszają komfort jazdy. Drgania i hałasy spowodowane jazdą po nierównych drogach są bardziej odczuwalne w pojeździe. Jest to bardzo denerwujące. Zbyt twarde opony mniej skutecznie tłumią drgania, co powoduje większe obciążenie zawieszenia i szybsze zużycie. Może to prowadzić do dodatkowych kosztów związanych z wymianą części lub naprawą. Wysokie ciśnienie w oponach może prowadzić do poważnych uszkodzeń opon, jeśli opona uderzy w krawężnik lub zostanie wjechana w dziurę w asfalcie. Wynika to ze złego stanu polskich dróg. Opona może ulec poważnemu uszkodzeniu, zwłaszcza w przypadku długiej podróży.
Dobrym pomysłem jest regularne sprawdzanie opon. Można to zrobić samodzielnie. Jest to coś, o czym należy pamiętać podczas długich podróży. Do sprawdzenia poziomu powietrza w oponach można użyć zwykłego ciśnieniomierza do kół. Wystarczy podłączyć wężyk do swojego zaworu, a wskazówka wyświetli ciśnienie w oponach. Zakup ciśnieniomierza nie jest konieczny. Kompresory dostępne na stacjach benzynowych również je posiadają. Sprawdzanie ciśnienia w oponach to świetny sposób na sprawdzenie poziomu paliwa w samochodzie.
Pomiar powinien być dokonany po schłodzeniu opon samochodu, aby zapewnić niezawodność. Dlaczego? Dlaczego. Sprawdzanie ciśnienia w oponach po długiej podróży nie jest dobrym pomysłem.
Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, będziesz w stanie napompować je samodzielnie. Możesz też skorzystać z kompresora ze stacji benzynowej, jeśli nie masz własnej pompki. Urządzenia te są łatwe w użyciu i proste w obsłudze. Wystarczy podłączyć końcówkę do swojego zaworu i ustawić pożądaną wartość. Gotowe!!! Kompresor wyreguluje ciśnienie w oponie.
W nowszych samochodach nie trzeba sprawdzać ciśnienia w oponach. Wszystkie nowe samochody wyprodukowane w Unii Europejskiej posiadają TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czujniki ciśnienia. System alarmuje kierowcę, gdy ciśnienie w oponie spadnie poniżej ustalonego poziomu. Kontrolka na desce rozdzielczej zmieni kolor na żółty, aby zasygnalizować, że ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, a na czerwony, że nie ma ciśnienia. W takim przypadku należy natychmiast zaprzestać jazdy.
Istnieją dwa rodzaje czujników TPMS: pośrednie i bezpośrednie. Czujniki bezpośrednie znajdują się w oponie lub we wlocie powietrza. Przesyłają zebrane dane do komputera pokładowego za pomocą fal radiowych. System ten pozwala na bardzo precyzyjne pomiary. Ma on jednak swoje ograniczenia. Czujniki mogą utrudniać wymianę opon.
Pośrednie systemy TPMS nie wymagają instalowania czujników. Interpretuje on dane z systemów ABS i ESP. Na podstawie obrotu kół wykrywa spadek ciśnienia. Opona, która ma mniejsze ciśnienie, wykona więcej obrotów. Taka technika pomiaru pozwala na wykrycie spadku ciśnienia, ale nie na określenie jego dokładnej wartości.