Płyny eksploatacyjne w samochodzie odpowiadają za sprawne działanie ruchomych części. Chłodzą je, smarują i konserwują. Równie ważne jest utrzymywanie płynów na odpowiednim poziomie, jak i ich częsta wymiana. Dzięki temu jazda będzie bezpieczniejsza i zmniejszy się szansa na kosztowną i niebezpieczną awarię. Mimo że samochody posiadają systemy, które przypominają o konieczności wykonania serwisu, warto, abyś regularnie sprawdzał jego poziom.
Pod maską znajdziesz zbiorniki płynów o różnej wielkości. Jednak nie wszystkie z nich są widoczne. Do płynów eksploatacyjnych samochodu należą:
Olej silnikowy jest najważniejszym płynem. Chroni on silnik, serce Twojego samochodu. Pełni ważną funkcję: smaruje wszystkie ruchome części w silniku, zmniejszając tarcie i zużycie. Rozprasza również ciepło. Układ silnika może być smarowany w celu zapobiegania korozji i usuwania zanieczyszczeń.
Istnieją trzy rodzaje olejów silnikowych:
Producenci zalecają, aby używać konkretnego oleju do danego silnika. Jest to dobra wskazówka. W instrukcji obsługi znajdują się również zalecenia dotyczące rodzaju i częstotliwości stosowania oleju. Zalecenia te nie odnoszą się bezpośrednio do producenta oleju, ale do klasy lub lepkości, jaką ma dany środek smarny. Na naszym blogu znajduje się również kompletny poradnik dotyczący wymiany oleju.
Ogólną zasadą jest wymiana oleju co 10-15 000 km lub co rok. Częstotliwość, z jaką należy wymieniać olej w silniku, zależy od wielu czynników, takich jak typ silnika i styl jazdy oraz klimat. Ważne jest, aby pamiętać, że olej należy wymieniać co drugi dzień.
Ile kosztuje wymiana oleju silnikowego? Kosztuje ona około 300-500 zł dla Opla Astry J (w tym robocizna i materiały).
Olej w skrzyni biegów, zarówno manualnej, jak i automatycznej, to kolejny ważny płyn w samochodach. Olej przekładniowy pełni taką samą funkcję jak olej silnikowy: chroni i smaruje ruchome elementy. Olej przekładniowy zmniejsza również tarcie, zużycie elementów i odprowadza nadmiar ciepła.
Chociaż olej w skrzyni biegów nie wymaga wymiany, niektórzy producenci samochodów twierdzą, że warto to robić co 100 000 km, aby usunąć nagromadzone zanieczyszczenia. W przypadku Opla Astry VI koszt wymiany oleju wynosi od 200-500 zł (w tym robocizna).
Płyn do wspomagania kierownicy jest kluczowym elementem zwiększającym komfort jazdy. Jego wymiana jest łatwa. Zbiornik znajduje się zazwyczaj w łatwo dostępnym miejscu, więc bez problemu można go wymienić samodzielnie. Płyn do wspomagania kierownicy należy zawsze wymieniać co 2-3 lata lub po przejechaniu 100 000 km.
Ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom płynu do wspomagania kierownicy. Nawet niewielki wyciek może spowodować utratę płynu, co może doprowadzić do zatarcia się pompy.
Cena za wymianę płynu wspomagania układu kierowniczego w Skodzie Fabia wynosi 200 zł.
Klimatyzacja staje się standardowym wyposażeniem samochodów. O ile o wymianie płynu chłodniczego pamięta się powszechnie, o tyle o konieczności wymiany oleju w sprężarce lub kompresorze często się zapomina. Niespodziewanych wydatków można uniknąć, eksploatując sprężarkę i wymieniając płyn zgodnie z zaleceniami producenta.
Ile kosztuje wymiana oleju w klimatyzatorze? Zwykle wykonuje się ją przy okazji uzupełniania płynu chłodzącego i wymiany filtra kabinowego. Przykładowo, koszt usługi w samochodzie BMW serii 3 wynosi około 200-700 zł.
AdBlue to mieszanina mocznika, demineralizatu i wody, która jest stosowana w silnikach Diesla spełniających normę EURO 6. Płyn przechowywany jest w osobnym zbiorniku. Jest on mieszany ze spalinami, dzięki czemu woda i azot mogą ostatecznie wydostać się z głównego.
AdBlue można uzupełnić na każdej stacji benzynowej. Napełnić z dystrybutora lub kupić w kanistrze, który ma pojemność do 10 litrów. Płynu AdBlue, który jest jednym z niewielu, nie można wymienić. Trzeba go po prostu uzupełnić. Nieprawidłowości w pracy silnika, a nawet unieruchomienie mogą być spowodowane brakiem AdBlue.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, płyn hamulcowy jest jednym z najważniejszych płynów w samochodzie. Jego niedobór może znacznie obniżyć skuteczność hamowania.
Płyn hamulcowy z czasem traci swoją gęstość i inne właściwości. Można go często wymieniać, aby chronić cały układ przed wilgocią. Zaleca się, aby wymieniać go co dwa lata. Przykładowo, koszt wymiany płynu hamulcowego w Mercedesie klasy C wynosi około 200 zł.
Płyn chłodniczy jest połączony z olejem silnikowym, aby odprowadzać ciepło z silnika i chronić mechanizm przed przegrzaniem. Krąży w obiegu zamkniętym pomiędzy chłodnicą a silnikiem, obniżając temperaturę każdej jednostki.
Zima to czas, kiedy problemy z układem chłodzenia są częstsze. To właśnie wtedy układ chłodzenia może się rozszczelnić, co prowadzi do utraty płynu. Drobne ubytki płynu można uzupełnić we własnym zakresie. Na przykład Volkswagen Passat wymaga serwisu w warsztacie za 180 zł.
Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje płynów do spryskiwaczy: letni i zimowy. Letni zawiera wodę destylowaną lub alkohol demineralizowany. Mieszanka ma za zadanie skutecznie oczyścić przednią szybę z kurzu i owadów. Mieszanka zimowa ma więcej alkoholu niż płyn letni. Obniża to temperaturę zamarzania, dzięki czemu lód na szybie szybciej się topi. Kanister z płynem do spryskiwaczy często wyposażony jest w lejek, który pozwala napełnić zbiornik bez rozlewania.