Co jest lepsze? Wolisz wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję.

Czy to jest wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny? To pytanie z pewnością dla wielu jest trudne. Nie jest łatwo wybrać najlepsze rozwiązanie. Zarówno leasing długoterminowy, jak i operacyjny mają swoje zalety i wady. W tym artykule pokrótce je omówimy. Jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma modelami finansowymi?

Wynajem długoterminowy - zalety

W terminologii branżowej "Full Leasing Service" to wynajem długoterminowy. Jest to forma lub leasing pojazdu, która dodaje wartość poprzez oferowanie pełnego serwisu, ubezpieczenia oraz dodatkowych opon zimowych. Samochód wyjeżdża z salonu z oponami letnimi bez względu na porę roku. Finansujący oferuje dodatkową korzyść: koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych w ramach wykupionego ubezpieczenia OC/AC.

Wynajem długoterminowy ma jeszcze jedną zaletę: nie musimy odkupywać samochodu po zakończeniu terminu. Takiej sytuacji nie ma w przypadku tradycyjnego leasingu. W umowie mamy zagwarantowane prawo do pierwokupu. Możemy jednak również zwrócić go finansującemu bez ponoszenia kosztów. Nie będzie konieczne, abyśmy w tym przypadku ponosili znaczne koszty. Jest to ostatnia rata przed przeniesieniem własności z banku na użytkownika. Rata wykupu.

wynajem długoterminowy - wady

Dla niektórych może to być wada, ale nie dla wszystkich. Faktem jest, że samochód finansowany przez wynajem długoterminowy jest droższy od pojazdu finansowanego poprzez tradycyjny leasing. Wynika to ze wspomnianej wcześniej opcji wykupu pojazdu po okresie umowy. Niezależny rzeczoznawca skontroluje stan techniczny pojazdu, jeśli zdecydujemy się pozostawić go finansującemu w umowie najmu. Posłuży się przy tym ogólnie przyjętym dokumentem, takim jak Przewodnik Zwrotu Pojazdu wydawany w Polsce przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu.

Które rozwiązanie jest lepsze? Wolisz wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję.
Wynajem długoterminowy czy leasing operacyjny? To pytanie z pewnością dla wielu jest trudne. Nie jest łatwo wybrać najlepsze rozwiązanie. Zarówno leasing długoterminowy, jak i operacyjny mają swoje zalety i wady. W tym artykule pokrótce je omówimy. Jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma modelami finansowymi?

samochód

Wynajem długoterminowy - zalety

W terminologii branżowej "Full Leasing Service" to wynajem długoterminowy. Jest to forma lub leasing pojazdu, która dodaje wartość poprzez oferowanie pełnego serwisu, ubezpieczenia oraz dodatkowych opon zimowych. Samochód wyjeżdża z salonu z oponami letnimi bez względu na porę roku. Finansujący oferuje dodatkową korzyść: koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych w ramach wykupionego ubezpieczenia OC/AC.

Wynajem długoterminowy ma jeszcze jedną zaletę: nie musimy odkupywać samochodu po zakończeniu umowy. Inaczej jest w przypadku tradycyjnego leasingu. Mamy prawo do pierwokupu, co jest zagwarantowane w umowie. Możemy jednak również zwrócić go finansującemu bez ponoszenia kosztów. Nie będzie konieczne, abyśmy w tym przypadku ponosili znaczne koszty. Jest to ostatnia rata przed przeniesieniem własności z banku na użytkownika. Rata wykupu.

Wynajem długoterminowy - wady

Dla niektórych może to być wada, ale nie dla wszystkich. Faktem jest, że samochód, który został sfinansowany w ramach wynajmu długoterminowego jest droższy od pojazdu, który został sfinansowany w ramach tradycyjnego leasingu. Wynika to ze wspomnianej wcześniej opcji wykupu pojazdu po okresie umowy. Niezależny rzeczoznawca skontroluje stan techniczny pojazdu, jeśli zdecydujemy się na pozostawienie go finansującemu w umowie najmu. Posłuży się przy tym ogólnie przyjętym dokumentem, takim jak Przewodnik Zwrotu Pojazdu wydawany w Polsce przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu.

Leasing operacyjny - zalety

Leasing operacyjny to wciąż najbardziej preferowana forma finansowania pojazdów dla biznesu. Wynika to z kilku powodów. Po pierwsze, leasing daje nam większą kontrolę nad wysokością miesięcznej raty. Mamy do dyspozycji wiele parametrów, takich jak: Możemy ustalić cenę zakupu samochodu, wysokość zaliczki oraz okres finansowania. Pozwoli nam to na uzyskanie najlepszej raty. Jeśli musimy ponosić koszty w firmie, ustawiamy nasz wykup na najniższym poziomie. Dzięki temu zwiększamy wysokość raty pośredniej. Jeśli chcemy mieć niskie koszty ratalne, ustawimy nasz wykup na maksymalną kwotę dla danego okresu.

Samochód po zakończeniu umowy leasingowej również stanie się nasz. Od początku dbamy o pojazd, aby po okresie finansowania mógł nam nadal służyć.

Leasing operacyjny - wady

Dla jednych będzie to zaleta, ale dla innych wada. W tradycyjnym leasingu operacyjnym wszystkie koszty lub, jak kto woli, koszty eksploatacji pojazdu, pokrywa leasingobiorca. Dotyczy to takich kwestii jak serwisowanie pojazdu, obowiązkowe OC/AC, zakup dodatkowych opon zimowych, czy obsługa szkód komunikacyjnych. Pod względem podatkowym koszty eksploatacji mogą być rozliczane z podatnikami w 75%. W wynajmie długoterminowym są one częścią raty. Dlatego uwzględniamy tylko jedną fakturę z możliwością odliczenia 100% kosztów (wartość tego odliczenia jest uzależniona od faktury zakupu pojazdu).

Leasing czy wynajem długoterminowy? Który z nich jest bardziej opłacalny?

Na to pytanie nie jest łatwo odpowiedzieć. Wszystko zależy od tego, co chcesz zrobić ze swoim pojazdem na koniec. Czy chcesz go odkupić, czy pozostawić finansującemu zakup innego samochodu? Ważna jest decyzja, czy jesteśmy w stanie lub nie eksploatować pojazd (dbać o serwis, pamiętać o ubezpieczeniu, regularnie wymieniać opony), czy wolimy pozostawić ten obowiązek finansującemu.

Przekonaliśmy się jednak, że jeśli dużo podróżujemy i robimy duże przebiegi, korzystniej jest sfinansować samochód za pomocą tradycyjnego leasingu. Dlaczego? Aby obliczyć ratę długoterminową, jednym ze składników jest określenie rocznego przebiegu. Rata pośrednia będzie wyższa, jeśli przebieg będzie wyższy niż wartość samochodu na koniec. Wysoki przebieg spowoduje znaczny wzrost kosztów zarówno serwisowych, jak i finansowych. Tradycyjny leasing nie wymaga od nas martwienia się o przekroczenie limitu kilometrów czy płacenia dodatkowo za "nadprogramowe przebiegi".