Nawet silnik, który jest w pełni sprawny, w końcu zapcha się brudem. Jeździsz i przez komorę silnika przepływają tony powietrza. W tej komorze zawieszony jest kurz, brud i inne zanieczyszczenia. Kałuże przy drodze wypełnione są płynami z innych samochodów, a także fragmentami zużytych opon czy klocków hamulcowych.
Zdarza się, że kilka kropel płynu eksploatacyjnego nie jest w stanie dostać się do otworu wlewowego. Zamiast tego spływają po jego boku, a następnie znikają w miejscu, które trudno wytrzeć. Po pewnym czasie komora silnika może stać się bardzo brudna. Nieszczelności w silniku mogą pogorszyć sytuację. Płyn chłodzący lub olej z silnika tworzy warstwę, która przykleja się do powierzchni. Oznacza to, że Twój silnik rzadko jest czysty, chyba że dobrze o niego dbasz.
Mycie silnika samochodu może mieć wiele korzyści, ale i wad. Do czyszczenia silnika niezbędna jest woda. Może to spowodować uszkodzenie elementów elektronicznych i elektrycznych. Popularne środki do czyszczenia silnika muszą być agresywne, jeśli mają być skuteczne. "Skorupa" oleju i pyłu może być równie twarda i trudna do usunięcia jak asfalt.
Korozja chemiczna może być spowodowana częstym stosowaniem płynów do mycia silnika, szczególnie jeśli nie są one odpowiednio neutralizowane. Może to powodować problemy podczas serwisowania akcesoriów i odkręcania śrub kolektora wydechowego. W skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia elementów aluminiowych.
Mycie jednostki napędowej jest uzasadnione tylko w sytuacjach, gdy występują wycieki. O nieszczelności świadczy zazwyczaj gruba powłoka oleju na Twoim silniku. Może to spowodować uszkodzenie Twojego silnika oraz zanieczyszczenie środowiska.
Olej z nieszczelnej komory silnika będzie się rozlewał i rozpryskiwał dookoła, co utrudni jego namierzenie. Zazwyczaj można znaleźć źródło wycieku, myjąc silnik i oglądając go ponownie po jakimś czasie.
Możesz również wyczyścić silnik, aby znaleźć inne uszkodzenia i oczyścić kanały wentylacyjne. Dzięki temu będziesz mógł nieco poprawić wydajność chłodzenia.
Ważne jest, aby umyć części silnika po ich zdemontowaniu. Dzięki temu nie będzie możliwości zalania elementów elektrycznych i elektronicznych. Do neutralizacji agresywnych środków można również użyć wody. Umycie części wymagających demontażu, takich jak głowica czy inne elementy, nie powinno być pracochłonne. Jednak nie wszyscy mechanicy zrobią to bez szczegółowej instrukcji i niewielkiej opłaty. Warto o tym pamiętać, jeśli samodzielnie prowadzimy serwis samochodowy. Ułatwi to montaż w Twoim samochodzie i zmniejszy szansę na popełnienie błędów. Nawet najbardziej wykwalifikowani mechanicy mogą zapomnieć, jak zainstalować śrubę, ponieważ gniazdo było zablokowane brudem i nie było widoczne. Jeśli części są czyste, taka sytuacja nie będzie miała miejsca.
Częste mycie silnika zwykłymi preparatami jest dla niego bardzo szkodliwe. Albo trzeba długo wystawiać silnik na działanie agresywnych chemicznie substancji, albo polewać go wodą, aby je usunąć. Da się to zrobić, ale wymaga to sporo wysiłku.
Zanim przejdziemy do szczegółów mycia silnika w różnych sytuacjach, zacznijmy od ostrzeżenia przed niewłaściwymi sposobami wykonywania tej czynności.
W Internecie można znaleźć porady, które zalecają mycie silnika na niedostępnej myjni. Jest to jeden z najgorszych pomysłów! Ciśnienie wody może dostać się w każdy zakamarek, uszkadzając elektronikę i zalewając filtr.
Niewłaściwe jest również czyszczenie komory za pomocą myjki ciśnieniowej w domu, mimo że strumień wody jest zwykle słabszy. Jest to równie niebezpieczne jak mycie silnika samochodu w myjni.
Nie należy myć silnika wężem, ani żadną inną metodą, która wymaga zalania go wodą. Powiedzieliśmy już, że nie należy stosować środków chemicznych bez ich neutralizacji. Niemożliwe jest umycie silnika na sucho. Nawet środki przeznaczone do takich czynności powinny być zmywane wodą.
Czyszczenie silnika nie jest tak proste, jak się wydaje. Silnik jest skomplikowanym urządzeniem i wymaga złożonych procedur mycia. Nie oznacza to jednak, że silnik nie może iść do mycia bez wyrządzania większych szkód i stwarzania większego zagrożenia. Ważne jest, aby wiedzieć, jak to zrobić. Oto kilka opcji, które można wykorzystać w różnych sytuacjach.
Profesjonalne mycie silnika to świetny sposób na doprowadzenie silnika do czystości. Większość firm zajmujących się auto detailingiem oferuje mycie silnika. Zabieg ten kosztuje zazwyczaj od 300-400 polskich lnów. Dodatkowe opłaty mogą być wymagane za polerowanie kolektorów (np. samochody tuningowane) lub wszelkie inne specjalne życzenia dotyczące komory silnika.
Oddając silnik do specjalisty możesz mieć pewność, że będzie on w idealnym stanie. Jest to opcja wygodna i opłacalna, ale nie jest tania.
Możesz zaoszczędzić pieniądze, stosując metody profesjonalistów. Car detailing nie wymaga specjalnych umiejętności. Wystarczy cierpliwość, dokładność, kilka narzędzi i dobre preparaty. Jednym z przykładów jest mycie silnika samochodu.
Musisz mieć:
Użyj odkurzacza przemysłowego, aby oczyścić komorę silnika przed myciem. Ważne jest, aby usunąć wszelkie liście, pajęczyny i inne zanieczyszczenia, które mogą ukrywać się pod maską w nocy. Dzięki temu cały proces będzie znacznie łatwiejszy.
Jeśli samochód ma plastikowe osłony, zdejmij je i odłącz akumulator. Możesz również użyć papieru, aby zatkać wlot powietrza do silnika. Załóż okulary ochronne i rękawice.
Za pomocą wilgotnej gąbki i detergentu wyczyść alternator, obudowy elementów elektronicznych, skrzynkę bezpieczników i aparat zapłonowy. Węże gumowe można wyczyścić przy użyciu płynu do mycia naczyń i gąbki. Usuwa on tłuste osady nie uszkadzając gumy jak bardziej agresywne środki. Bezpośrednio po umyciu należy zawinąć je w folię. Do osuszenia części elektrycznych użyj ręcznika papierowego lub szmatki. Pozostaw je do wyschnięcia na kilka minut. Następnie możesz umyć plastikowe osłony. Możesz je lekko spryskać środkiem do czyszczenia silników, a następnie wyszczotkować wodą. Umieść je w suchym miejscu.
Po wyschnięciu części elektrycznych, przykryj je folią lub taśmą duct tape. Uszczelnij wtyczki i wszelkie inne części, które nie powinny mieć kontaktu z wodą. Możesz chcieć zapewnić wysoką precyzję i czystość.
Spryskaj silnik płynem do mycia silnika w miejscach, gdzie warstwa brudu jest najgrubsza. Aby poluzować brud i ułatwić chemię do pracy, możesz użyć szczotki. Należy odczekać zalecany czas podany na opakowaniu produktu. Do mycia elementów lakierowanych komory silnika należy użyć płynu do mycia naczyń. Płyn do mycia silnika może być używany do usuwania uporczywych zabrudzeń. Może on jednak wejść w reakcję z lakierami i spowodować uszkodzenie powłoki. Nie pozostawiaj brudu na powierzchni samochodu. Natychmiast zmyj go ciepłą wodą z mydłem.
Załóż maskę i włącz parownicę. Następnie za pomocą dołączonej do parownicy dyszy lub szczotki oczyść silnik z płynu, w którym rozpuścił się brud. Para nie zalewa silnika, więc istnieje mniejsze prawdopodobieństwo jego uszkodzenia. Wysoka temperatura pomaga usunąć tłuszcz oraz neutralizuje i usuwa środki czyszczące z powierzchni silnika.
Ważne jest, aby podczas tej procedury nosić okulary ochronne i maskę. Para, która unosi się nad komorą silnika będzie zawierała wiele szkodliwych substancji. Znajdą się w niej zarówno cząsteczki brudu, jak i aktywne środki czyszczące. Nie należy ich koncentrować, ale mogą one powodować podrażnienia błon śluzowych i płuc.
Kontynuuj czyszczenie, aż będziesz zadowolony z rezultatu. Upewnij się, że pomieszczenie jest dobrze wentylowane. Usuń zabezpieczenie foliowe i odetkaj wlot powietrza. Nie wkładaj akumulatora ani osłon. Pozostaw samochód do wyschnięcia na około godzinę. Zainstaluj wspomniane wyżej elementy. Twoja komora silnika powinna wyglądać dokładnie tak, jak wtedy, gdy była nowa.