Często wsiadasz za kierownicę? A może jesteś zawodowym kierowcą, który traktuje swój samochód jak drugi dom? Liczy się bezpieczeństwo, bez względu na to, jak często jeździsz. Odpowiedni bieżnik opon, w które wyposażony jest Twój samochód, jest w tej kwestii kluczowy. Eksperci wyjaśnią rodzaje, budowę i zalecaną grubość bieżnika.

Zastosowanie bieżnika w oponach samochodowych

Na drodze zawsze obowiązuje zasada ograniczonego zaufania. Oznacza to, że każdy uczestnik drogi jest odpowiedzialny za swoje bezpieczeństwo, a także za bezpieczeństwo pasażerów i innych kierowców. Ostrożna jazda może dla każdego oznaczać co innego. Bieżnik na oponach samochodowych zasługuje na uwagę, ale należy skupić się na możliwościach samochodu, a nie na umiejętnościach jakiejkolwiek osoby. Stopniowe zużycie, które następuje podczas jazdy, może prowadzić do zmniejszenia bezpieczeństwa jazdy i spowolnienia czasu reakcji. Dzieje się tak zwłaszcza w cięższych warunkach atmosferycznych, takich jak gradobicie, śnieżyca czy zaspa.

Co ma do tego grubość bieżnika opon samochodowych?

Grubość bieżnika opon samochodowych przekłada się przede wszystkim na:

  • Poziom przyczepności, jaką masz podczas jazdy.
  • Prędkość, z jaką możesz przyspieszyć z postoju do ruszania.
  • Podczas skręcania, utrzymywanie samochodu na drodze.
  • Szybkość i czas trwania hamowania
  • Zużycie paliwa przez pojazd
  • Precyzja wykonywanych manewrów.

Większość kierowców nie czuje się niepewnie podczas jazdy w dobrych warunkach pogodowych. W sytuacjach awaryjnych problemem mogą być problemy z grubością bieżnika. Jeśli samochód odmawia współpracy, to refleks kierowcy może nie wystarczyć.

Serwisuj i wymieniaj opony, aby zmniejszyć ryzyko. Nie musisz się martwić, czy wybierzesz leasing PKO, czy długoterminowy wynajem samochodu. Twoje opony mogą być wymieniane bez żadnych kosztów dwa razy w roku w ramach pakietu Komfort. Skontaktuj się z konsultantem, aby zamówić konkretną usługę. W razie potrzeby wymiany opon zimowych na letnie możesz przechowywać opony letnie w określonym warsztacie. Pakiet Comfort dla wynajmu samochodów i długoterminowego leasingu samochodów obejmuje pełną obsługę, koordynację z ubezpieczycielem, samochód zastępczy (na czas naprawy) oraz pakiet ubezpieczeniowy.

Rodzaje bieżnika na samochodzie

Zanim dowiesz się więcej o rodzajach bieżnika i sposobie ich wykonania, ważne jest, aby zrozumieć budowę opon samochodowych. Pomoże Ci to wybrać odpowiednie opony do Twojego samochodu, stylu jazdy i częstotliwości jazdy. Ważna jest również pora roku (lato/zima) oraz rodzaj i typ dróg. Osoby jeżdżące po miastach będą miały inne potrzeby, natomiast osoby lubiące jazdę w terenie będą potrzebowały innych opon.

Rodzaj bieżnika na oponach:

  • Kierunkowy - kształt litery V, U lub charakterystyczna jodełka - tak wyglądają opony; dzięki niemu opony radzą sobie z niespodziewanymi manewrami. Polecana jest dla dynamicznych kierowców i właścicieli samochodów sportowych. Trzeba się jednak liczyć z większym hałasem.
  • Asymetryczne - Opony mają różne boki, dzięki czemu woda nie dostaje się pod koła, a samochód nie wpada w poślizg. Sprawdzają się przy dynamicznej jeździe.
  • Symetryczne - prawa i lewa strona opony są takie same. Ten rodzaj bieżnika stosowany jest w starszych samochodach do jazdy miejskiej.
  • Bieżnik blokowy - Redukują zjawisko zwane aquaplaningiem i świetnie radzą sobie ze śniegiem lub lodem na nawierzchni. Stosowane są na autostradach, drogach szybkiego ruchu i drogach miejskich.
  • Mieszany - Rowki bieżnika są prostopadłe do drogi i równoległe; nadają się na drogi gruntowe i utwardzone; często stosowane w autobusach i ciężarówkach.

Niezależnie od tego, jaki rodzaj bieżnika opony wybierzemy, jego grubość na początku wynosi 8-10 mm. Zaleca się regularne sprawdzanie zużycia kół i nie wykonywanie żadnych testów samodzielnie.

bieżnik opony

Struktura i grubość bieżnika

Opony samochodowe mają zrównoważoną mieszankę kauczuku naturalnego i syntetycznego, krzemionki, sadzy i elastomerów.

Jak zbudowany jest bieżnik:

  • Bloki - Mogą mieć dowolną wielkość, kształt i strukturę. Odpowiadają za prawidłową trakcję i są elementem formującym.
  • Rowki - Decydują o poziomie i częstotliwości hałasu opony podczas hamowania i sterowności.
  • Rowki - zapobiegają dostawaniu się wody i błota pod koła podczas jazdy.
  • Siping - Określa dobrą przyczepność, gdy droga staje się zaśnieżona lub mokra. Chroni przed wpadnięciem w poślizg.
  • Żebro - Część bieżnika; struktura, a także dodatkowe wzmocnienia są zależne od zastosowania opony.

Zrozumienie struktury pozwala zrozumieć, jak działa bieżnik. Kluczem do zrozumienia działania bieżnika jest jego grubość. Nie powinna ona przekraczać 1,6 mm, zgodnie z Rozporządzeniem Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów. Producenci sugerują jednak, że może to być niewystarczające dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Jaka powinna być grubość bieżnika?

  • opony letnie - min. 3 mm,
  • opony zimowe - min. 4-5 mm,
  • opony całoroczne - min. 4 mm.

O czym informuje wskaźnik TWI?

Wskaźnik TWI (Treadwear Indicator) służy do określenia grubości bieżnika. Zazwyczaj znajduje się on w jednym z rowków.

Grubość bieżnika można sprawdzić samodzielnie przed skontaktowaniem się ze sklepem motoryzacyjnym.

  • Suwmiarka (elektroniczna lub ręczna)
  • Moneta (najlepiej 5 zł)
  • Zapałka, patyczek i linijka.

Pamiętaj, aby sprawdzić bieżnik opon samochodowych w kilku miejscach. Opony zużywają się nierównomiernie. Niejednoznaczne wyniki, które mogą odbiegać od normy w zależności od miejsca, w którym się znajdują, mogą wskazywać na niskie lub wysokie ciśnienie w oponach, wadliwą geometrię zawieszenia lub niedostateczne wyważenie całego koła.